چرا مولا علی (ع) قسیم الجنه و النار است؟
مفضل بن عمر از امام صادق (علیه السلام ) سؤ ال کرد
یابن رسول الله به چه دلیل على بن ابیطالب (علیه السلام ) قسیم الجنه و النار
تقسیم کننده بهشت و جهنم شده است ؟
حضرت فرمودند: به سبب اینکه محبت به آن حضرت عین ایمان است و عداوت با او کفر است
و تحقیقا بهشت فقط براى اهل ایمان آفریده شده است و جهنم صرفا براى اهل کفر؛ بدین
علت قسمت کننده بهشت و جهنم است و کسى داخل بهشت نمى شود الا با محبت او و کسى
داخل در جهنم نشود الا کسانى که دشمنى با آن حضرت را داشته باشند.
مفضل عرض کرد: اى پسر رسول خدا: بنابراین انبیاء و اوصیاى آنان هم على
(علیه السلام ) را دوست داشته اند و دشمنانش را مبغوض مى داشته اند؟!
فقال نعم . قلت : فکیف ذلک ؟!
امام فرمود: آرى ، مفضل عرض کرد: چگونه است آن مطلب ؟!
حضرت فرمود: آیا ندانسته اى که پیامبر صلى الله علیه و آله و سلم در
روز خیبر فرمود: هر آینه حتما من پرچم و لواى جنگ را فردا به مردى مى سپارم که خدا
و رسولش را دوست دارد و خدا و رسولش نیز او را دوست دارند. و او از میدان کار زار
بر نمى گردد مگر اینکه خداوند بدست او فتح و ظفر را نصیب خواهد نمود.(1187)
عرض کرد: بلى ، امام فرمود: آیا ندانسته اى که چون یک پرنده بریان
براى رسول خدا صلى الله علیه و آله و سلم آوردند آن حضرت به خداوند عرض کرد: بار
پروردگارا! محبوب ترین مخلوقات خود را بیاور تا او با من از این پرنده بخورد و
مقصود از احب خلق اله على (علیه السلام ) بود.
عرض کرد: بلى ، امام فرمود: ایا ممکن است که انبیاى خداوند و اوصیاى
آنها دوست نداشته باشند مردى را که خدا و رسولش او را دوست داشته باشند و وى نیز
خدا و رسولش را دوست داشته باشد؟ گفتم : نه .
حضرت فرمود: آیا ممکن است که مؤ منین از امت هایى باشند که حبیب خدا و
حبیب رسولش و حبیب پیمبرانش را دوست نداشته باشند؟
گفتم : نه .
حضرت فرمود: بنابراین ثابت شد که تمامى پیامبران خدا و مرسلین از آنها
تمامى مومنان ، محبت و دوستدار على بن ابیطالب (علیه السلام ) هستند.
و همچنین ثابت شد که تمامى مخالفین آنها دشمن او و دشمن تمامى
دوستداران و اهل محبت او مى باشند. گفتم : آرى .
حضرت فرمود: بنابراین داخل در بهشت نمى شود مگر کسى که على (علیه
السلام ) را دوست بدارد خواه از پیشینیان باشد و خواه از پسینیان ؛ پس روى این
استدلال على (علیه السلام ) قسمت کننده بهشت و جهنم است .
مفضل در اینجا عرض کرد: اندوه و غصه را از من گرفتى خداوند غصه و
اندوهت را بزدایت .
امام سپس فرمود: اى مفضل این مطلب را بگیر، زیرا آن از علوم مخزون و
مکنون و پنهان است که کسى را بدان دسترسى نیست .
- ۹۳/۰۲/۲۵
علی جان خیلی میخوامت اگه هادی اکبری بذاره...........